Hulp bij studieontwijkend gedrag

Iedereen heeft er weleens last van: je stelt een taak uit waarvan je weet dat die onvermijdelijk is. Je begint nog niet aan studeren terwijl je je het had voorgenomen, of je blijft rondkijken op Facebook in plaats van je scriptie te schrijven. Dit noemen we studieontwijkend gedrag of SOG, een term die -helaas- al aardig is ingeburgerd. Zo hoor je regelmatig mensen zeggen: “Ik zat de hele middag te soggen.”

Een beetje studieontwijkend gedrag kennen we allemaal wel; dit is relatief onschuldig. Maar het gedrag kan ook ernstige vormen aannemen, waardoor je studievertraging oploopt. In dat geval is het belangrijk om er iets aan te doen. Wie weet geldt dat ook voor jou. Komen onderstaande situaties je bekend voor?

Je moet tentamens leren, maar gaat maar niet aan de slag. Misschien heb je al weleens een schema gemaakt, maar heb je je daar nooit aan kunnen houden. Je wéét wel dat je zou moeten studeren, maar je hoopt dat de schade nog in te halen is. Het is uiteindelijk altijd weer spannend of je dat tentamen zult halen.

Je moet nog een boel opdrachten maken, maar je overziet de grote berg niet meer. Bovendien weet je niet goed wat er van je verwacht wordt, waar je nu precies moet beginnen bij het uitvoeren van je opdracht, of met welke opdracht je moet beginnen. Hierdoor ben je regelmatig in je hoofd bezig met je studie, maar gebeurt er in de praktijk niks. Je voelt je daar wel schuldig over. Misschien lig je er zelfs wakker van of vermijd je je docenten.

Je bent met je scriptie bezig, maar komt maar niet tot goede hoofd- of deelvragen of tot een werkbaar theoretisch kader. Als je in de bieb of thuis moet werken, haak je al snel af. Je hebt eigenlijk behoefte aan iemand die je harde deadlines stelt en die je kan vertellen of je op de goede weg bent, zodat je niet meer het gevoel hebt er alleen voor te staan. Zonder die stok achter de deur vind je het moeilijk om knopen door te hakken.

Dit kun je eraan doen

De eerste stap naar efficiënt studeren is bepalen wat jouw houding is ten opzichte van je studie. Sommige mensen leggen daarbij meerdere houdingen aan de dag: ze vinden dan bijvoorbeeld een opdracht voor statistiek zo moeilijk dat ze die niet inleveren (en zijn daarmee een ‘gespannen sogger’), maar ze stellen een andere opdracht uit omdat ze denken ermee weg te kunnen komen (de ‘ontspannen sogger’).

Test hier welk type studieontwijker je bent

Kom langs voor een eerste studiedag

Nu je weet waar je probleem ligt, kun je bepalen of je extra hulp nodig hebt om je studieontwijkend gedrag onder controle te krijgen. Op studiedagen helpen we je bij het maken en bijsturen van je planning en geven we je inzicht in hoe het komt dat je opdrachten uitstelt en met je studie uitloopt, zodat je in het vervolg ook zelf knelpunten kunt herkennen en eerder kunt bijsturen. Dit doen we op verschillende manieren:

Afleiding minimaliseren: We zorgen ervoor dat je niet afgeleid wordt door de dingen die je normaal uit je concentratie halen, zoals sociale media of je telefoon. Of is het je eigen hoofd dat je afleidt? Ook daar kunnen we over praten.

Overzicht scheppen in je stof: We zorgen dat je duidelijk weet wat je nú moet doen. Zo ga je gericht te werk en doe je één ding tegelijk. Door een betrouwbare studieplanning te hanteren leer je erop te vertrouwen dat je de rest van je taken op een andere tijd ook zult doen.

Je studieritme verbeteren: Studeer je op vaste tijden? Wanneer studeer je het beste? Ook daar kijken we naar. We letten daarbij op wat voor jou het beste werkt, want iedereen is anders.

Kritisch kijken naar je weekindeling: Hoe komt het dat je steeds maar niet aan je studie toekomt? Komen er andere dingen tussen? Wat heeft prioriteit? Wat kan er slimmer gepland worden, waardoor je meer tijd hebt om te studeren én te ontspannen?

Meld je aan voor een gratis intake