Effectief studeren voor tentamens

Aan de twee beste technieken om tentamens goed voor te bereiden denken we veel te weinig.

Zo bereid je een tentamen NIET goed voor

Hoe studeer je het meest effectief voor tentamens? De meeste studenten beginnen drie weken van tevoren (of twee weken, of -nou ja, vooruit- één week) met het stampen van de leerstof. Voor veel studenten zal het een herkenbaar beeld zijn: tot laat in de avond vóór het tentamen ben je samenvattingen aan het lezen, en zelfs op de ochtend van het tentamen probeer je nog fanatiek formules, zinnen en rijtjes in je hoofd te proppen.

De meeste studenten weten niet dat deze technieken helaas helemaal niet werken. Sterker nog, ze werken averechts. Dat is de conclusie van een groep wetenschappers die onderzoek heeft gedaan naar de vraag hoe studenten hun stof het beste onthouden, en ook naar wat juist niet werkt (Dunlosky et al., 2013).

Welke methoden werken dus níét volgens de onderzoekers? Het markeren van stukken tekst in je boek blijkt helemaal niet effectief te zijn. Samenvattingen maken van je leerstof evenmin. En ook lezen en herlezen werkt slecht. De kans is groot dat jij één of meer van deze ineffectieve methoden gebruikt.

Zo bereid je een tentamen WEL goed voor

Slechts twee manieren van studeren zijn wél effectief: zelf je kennis testen en je tentamenstof uitspreiden.

Zelf je kennis testen is verreweg de snelste manier om tentamenstof te memoriseren. Een toets voor jezelf maken is heel gemakkelijk:

  1. Bekijk oefententamens van het tentamen dat je moet maken.
  2. Schrijf op welke vorm die tentamens hebben. (Multiple choice? Open vragen? Cases?)
  3. Open je boek en begin met lezen.
  4. Probeer je in te leven in de vragen die de docent uit je boek zou halen om jou te toetsen, inclusief alle instinkers en foute antwoorden die je erbij kunt zetten.
  5. Maak de vragen een paar keer, en wissel je vragen uit met vrienden
  6. Succes met je tentamens!

Het maken van een planning vergt een beetje discipline, omdat je direct vanaf het begin van het blok of het semester al aan de slag moet. Want hoe eerder je begint, hoe gemakkelijker je de stof onthoudt. Met je zelfgemaakte toetsen kun je dan voor jezelf de stof met regelmatige tussenpozen, bijvoorbeeld één keer per week, herhalen. Door te werken met een planning, zorg je dat je de geleerde stof ook op de langere termijn vasthoudt. Ook deze methode bleek volgens de onderzoekers het meest bij te dragen aan het succesvol afronden van je tentamens.

Wil je deze twee technieken meester worden? Dat kan met de begeleiding van Studiemeesters.

Meld je aan voor een gratis kennismaking

Literatuur

Dunlosky, J., Rawson, K.A., Marsh, E.J., Nathan, M.J., & Willingham, D.T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58. Geraadpleegd op http://psi.sagepub.com/content/14/1/4.full?ijkey=Z10jaVH/60XQM&keytype=ref&siteid=sppsi

ARCHIEF