Automatisch pauze nemen

Workrave (Windows) en Time Out (iOS) zijn gratis programma’s die je helpen om pauzes in te lassen. Met pauzes studeer je productiever en prettiger. Bovendien voorkom je dat je last krijgt van hoofdpijn of van je schouders.

Voor wie en waarom

Het is gezond om pauzes te houden: je rust even uit, zodat je daarna sneller en scherper verder studeert. Veel studenten studeren aan één stuk door. Ze stoppen pas als ze te moe zijn om verder te gaan, als ze iets niet begrijpen of als ze afgeleid zijn (SOG). Met pauzes voorkom je dat je te moe wordt, dat je de moed verliest als je iets niet direct begrijpt of dat je concentratie snel opraakt.

Studenten houden geen pauze omdat ze niet weten dat pauzes gezond zijn, omdat ze het vergeten of omdat ze geen tijd voor pauze hebben. Komt dat laatste je bekend voor? Pas dan op! Studenten die altijd hard studeren zonder pauzes, lopen het risico oververmoeid te raken. Oververmoeide studenten worden langzamer, waardoor ze nóg meer tijd nodig hebben om hun studietaken af te krijgen. Daardoor raken ze nog vermoeider en worden ze nog langzamer. Deze vicieuze cirkel doorbreek je door meer pauze en meer rust te nemen. Gebruik WorkRave of Time Out om je aan de pauzes te herinneren. Je zult meer gedaan krijgen en je voelt je een stuk prettiger.

Hoe werkt het

WorkRave en Time Out zijn gratis. Download de software vanaf de website van WorkRave (Windows) of Time Out (iOS).

Maak voor je begint te studeren een dagplanning. Zo weet je beter waar je moet beginnen. Bij voorkeur houd je het volgende tijdschema aan:

  • 9.00-11.00
  • 11.15-13.00
  • 14.00-15.30
  • 15.45-17.00

Dit is het optimale studiedagrooster voor de meeste studenten. Pauzes overslaan of langere dagen maken heeft op lange termijn negatieve (schadelijke!) effecten. Met een ‘normale’ werkdag ben je productiever en blijf je gezond en vrolijk.

Maak het jezelf gemakkelijk

  • Zorg dat je uitgerust/uitgeslapen aan je dag begint.
  • Plan voldoende vrije tijd in in je week.
  • Drink niet te veel koffie (koffie is GEEN goede oplossing voor vermoeidheid).
  • Eet wat tijdens elke pauze; je hebt energie nodig om na te denken!

Wil je meer weten?
Wij helpen je graag. Kom je een keer langs?

Meld je aan voor een gratis intake

ARCHIEF