Prettig studeren ondanks depressie, angst of burn-out

In deze blogpost worden tips gegeven over hoe je het studeren (weer) op kunt pakken en hoe je je doelen realistisch houdt. Hiermee voorkom je dat je te veel last op je schouders neemt, wat tot teleurstellingen leidt. Door middel van deze tips zorg je ervoor dat je jouw studie succesvol en op een prettige manier kunt afronden.

Tip 1: Praat erover; je bent niet de enige

De allerbelangrijkste boodschap die we je mee kunnen geven: je bent niet de enige en je bent niet alleen. Ook al wordt er niet regelmatig over gepraat bij de koffieautomaat, er zijn meer studenten die een burn-out, angststoornis of depressie hebben of gehad hebben. Vanuit de studie en de omgeving is er vanuit meerdere hoeken hulp beschikbaar. Mensen die je kunnen helpen zijn de (onderwijs)psycholoog, je studiebegeleider en -decaan, mentoren, familie, vrienden, studiegenoten en natuurlijk ook de begeleiders van Studiemeesters. Maak gebruik van deze mogelijkheden en praat erover. Je hoeft het niet alleen te doen.

Tip 2: Bespreek het met je studiebegeleider of -decaan

Hij of zij kan je helpen met het aanvragen van extra studietijd en/of studiefinanciering. Indien je een diagnose hebt gekregen, neem hier dan ook een verklaring van mee. Zo weet de studiebegeleider of -decaan direct waar je recht op hebt en welke mogelijkheden er voor jou zijn.

Tip 3: Stel realistische doelen

Je wilt je studie(jaar) halen, en die haal je door voor jezelf realistische doelen te stellen. Als je aan het begin van je studiejaar te veel op je schouders neemt, loop je al snel tegen een muur op en bereik je niet al je doelen. Neem je de juiste hoeveelheid op je schouders, dan wandel je het studiejaar prettig door. En je zult zien dat je op die manier meer doelen bereikt. Je hoeft niet alles in één keer te kunnen en je hoeft niet alles in één keer “in te halen”. Begin niet met vol gas studeren van 9:00-18:00, maar begin rustig met een paar uur per dag. Zo kun je aan het studeren wennen en kun je langzaam opbouwen. Pas je doelen aan op jouw studietempo en je zult zien dat je ze veel makkelijker bereikt.

Tip 4: Maak een realistische planning

Realistische doelen stellen begint bij het maken van een realistische planning. Er zijn veel personen die je hierbij kunnen helpen. Eén van hen is je studiebegeleider of -decaan, maar je kunt ook altijd bij een van de locaties van Studiemeesters terecht. Wij kunnen je helpen een realistische planning te maken én ook kijken wanneer een planning bijgesteld moet worden naar jouw behoeftes.

Tip 5: Hak grote opdrachten op in kleine stukken

“Door de bomen het bos niet meer zien” is niet voor niets een bekende uitdrukking: veel mensen lopen daar in het dagelijks leven inderdaad tegenaan. Hoe te beginnen aan die grote opdracht voor dat ene vak? Antwoord: door elke boom te zien als een kleine deelopdracht. Een grote opdracht kan altijd opgesplitst worden in kleinere delen. Deze delen kun je vervolgens één voor één afvinken. Zo hak je stukje bij beetje het hele bos weg, en voor je het weet is je opdracht af.

Tip 6: Neem elk uur een adempauze

En dan bedoelen we dat ook letterlijk. Ga na elk uur studeren naar een andere ruimte en ga vijf minuten helemaal niks nuttigs doen. Luister muziek, doe een yoga-oefening of doe even helemaal niks. Zo kunt zowel je lijf als je geest even ontspannen, waarna je relaxed weer doorgaat met een uur studeren. Houd daarnaast natuurlijk wel je gewone pauzes aan. Tips voor software die je kan helpen herinneren pauzes te nemen vind je hier.

Tip 7: Sport en beweeg regelmatig

Sporten helpt om de stress te verminderen, zowel in je hoofd als in je lichaam. Lekker bewegen – op welke manier dan ook – is daarom erg goed voor je. Dit kun je op allerlei manieren doen: in de sportschool, met een (hard)loopgroepje in het park of dansend voor de spiegel in de badkamer. Als je iets vindt wat jij leuk vindt om te doen, heb je ook meteen een stukje ontspanning te pakken. Maar, vergeet ook niet gedurende de dag lekker te bewegen! Moet je de hele dag studeren? Neem op vaste tijden pauzes en ga buiten een stukje lopen om even een frisse neus te halen. Je bent even in beweging en je ontspant je, zodat je daarna weer lekker verder aan de slag kunt. Of doe elk uur kort bureaustoel-yoga. Echt, het bestaat!

Tip 8: Let op je grenzen en ga er niet overheen

Jij weet als de beste wat voor jou goed werkt en wat niet. Je weet ook wat voor jou te veel is en wat ervoor zorgt dat je terug kunt schieten in negatieve gedachten. Als je weet waar je grenzen liggen, probeer dan er niet overheen te gaan. Te veel last op je schouders nemen en over je grenzen heen gaan werkt averechts en zorgt ervoor dat je je gestelde doelen niet bereikt. Wees er daarom alert op dat je niet te veel van jezelf gaat eisen. Zo houd je je studiedoelen realistisch, en dat zal er juist voor zorgen dat je ze bereikt. Om een voorbeeld te geven: Als je weet dat je na een dag studeren sterk de neiging hebt om ’s avonds toch door te gaan, let er dan extra op dat je op tijd stopt en ’s avonds lekker gaat ontspannen. Als je je week goed inplant met ruim voldoende studietijd, weet je dat je alles onder controle hebt en die avond kunt gebruiken om te ontspannen. Om op de juiste manier gebruik te maken van je energie moet je ervoor zorgen dat je die energie van tijd tot tijd kunt bijtanken: “You can’t pour from an empty cup.” Letten op die grenzen en leuke ontspannende activiteiten inplannen dus!

Tot slot

Over studeren met of na mentale problemen wordt niet altijd veel gepraat. Daarom is het belangrijk om te weten dat jij absoluut niet de enige bent. Wanneer je erover praat en hulp vraagt zul je zien dat studeren met of na mentale problemen wel mogelijk is. En loop je ergens tegenaan, wees dan niet bang om aan de bel te trekken. Dat kan bijvoorbeeld bij je psycholoog, bij je studiedecaan en uiteraard ook bij ons.


Studiemeesters helpt studenten zoals jij vooruit. Met onze begeleiding studeer je sneller, beter en relaxter. Wie wij zijn en wat we precies doen? Dat lees je hier.

ARCHIEF