Studeren met faalangst

Heb je een verhoogde hartslag tijdens je tentamens? Staat het zweet je in de handen als een docent je een vraag stelt? Of heb je zelfs wel eens een black-out gehad? Dan heb je last van faalangst. Faalangst is slecht voor je studieprestaties en je gezondheid. Maar wat is faalangst precies en wat kun je eraan doen?

Wat is faalangst?

(Faal)angst is een reactie van je lichaam op iets wat je als bedreigend ervaart. Je hersenen maken stresshormonen aan om je alert te maken en je lichaam voor te bereiden op vechten of wegrennen. In situaties van fysiek gevaar kan dat heel nuttig zijn, maar tijdens een tentamen of presentatie heb je daar natuurlijk niks aan!

Is faalangst slecht voor je?

Een heel klein beetje spanning is goed voor je prestaties. Het zorgt ervoor dat je ook de niet-leuke dingen van je studie oppakt, omdat je niet achterop wilt raken. Bij faalangst is de stress echter zo groot dat je jezelf in de weg zit. Daarnaast kan faalangst zo extreem zijn dat je niet kunt slapen van de stress, waardoor je sneller ziek wordt.

Wat is de oplossing voor faalangst?

1. Vermijd negatieve gedachten
Het is wetenschappelijk aangetoond dat negativiteit heel slecht is voor je studievoortgang. Denken: “Ik haal het toch niet”, tegen jezelf zeggen dat je het niet kunt, te veel nadenken over de negatieve consequenties van het niet halen van je tentamen of deadline: het is doodvermoeiend en slecht voor je concentratie. Zorg er dus voor dat je jezelf, je talenten en je inspanningen niet neerhaalt, en wees aardig voor jezelf.

2. Beweeg!
Faalangst wordt veroorzaakt door een negatief mentaal beeld van jezelf als student, maar de reactie erop is fysiek: zweten, snel ademen, een versnelde hartslag enzovoorts. Stress kun je verminderen door te sporten. Ga bijvoorbeeld in de pauze hard fietsen, of doe thuis yoga-oefeningen. Fysieke inspanning zorgt ervoor dat de stresshormonen niet door je lichaam blijven gieren. Ademhalingsoefeningen kunnen hierbij ook helpen.

3. Verander je gewoontes
Verander bepaalde tijdrovende routines, zoals telkens weer op de klok kijken wanneer je met een tentamen bezig bent, je eigen antwoorden (fout) verbeteren, of je blindstaren op een lastige vraag. Bij het identificeren van je slechte routines en het aanleren van betere routines kan Studiemeesters je goed helpen.

Wil je meer weten?
Wij helpen je graag. Kom je een keer langs?

Meld je aan voor een gratis intake

ARCHIEF