Bijles of scriptiehulp van Sander van Luit

Een paar keer per week krijgen we een speciaal verzoek: “Mag ik bijles of scriptiehulp van Sander van Luit?” Specialist Sander van Luit (1985) begeleidt veel studenten bij Studiemeesters. Zo helpt hij studenten van de Hotelschool met economische wiskunde, boekhouden, accounting en statistiek. Andere studenten begeleidt hij bij hun scriptie met onderwerpen als marketing, strategie en MBA. Hieronder volgt een interview met Sander, bedrijfskundige, econoom en bijlesdocent externe verslaggeving en financieel rekenen.

Waarom komen zoveel studenten speciaal voor jou?
“Dat zou je aan hen moeten vragen! Ik denk dat dat komt omdat studenten van elkaar horen dat ik bij mijn begeleiding heel lastige vakken, zoals bedrijfseconomie, financial statements, management accounting en finance op een heel eenvoudige manier probeer uit te leggen. Ik hoor dat ik goed ben in het aanhalen van voorbeelden die de tentamenstof verduidelijken. Ik combineer dat met een persoonlijke aanpak. Want wat voor de ene student wel werkt, werkt voor de andere student soms niet.”

Wat is je leukste begeleidingsverhaal?
“Ik heb studenten van Media en Entertainment Management (MEM) bij Inholland begeleid, en bij die opleiding zijn de eisen van heel soepel naar heel streng gegaan. Eén student van mij was binnengekomen met een scriptie die overal op was afgekeurd. Binnen drie weken hebben we daar een 6,7 van gemaakt. Dat lijkt niet veel, maar zij was toen één van de maar twee MEM-studenten op de hele opleiding die waren afgestudeerd, en degene met het hoogste cijfer. Daarvoor hoefde ze alleen maar wat uitleg te krijgen over hoe het moest; de rest ging helemaal vanzelf. Op een gegeven moment kreeg ze er zelfs weer plezier in!”

Waarom begeleid je bij Studiemeesters?
“We zijn de enige begeleidingsplek waar alles no-nonsense is, en waar je geen verplichte trajecten of minimumaantal uren moet afnemen. Elke keer dat een student met mij afspreekt, doet hij of zij dat omdat hij of zij dat echt wil, want je bent nooit verplicht tot een vervolgafspraak. Dat houdt de begeleiders scherp, want die moeten ervoor zorgen dat ze de studenten genoeg blijven leren.”

“Bovendien verbetert dat de relatie met de student. De kosten zijn helder en de betaling vindt achteraf plaats – en dat maakt de band met de student veel sterker. De studenten komen dus ook echt elke keer voor míjn hulp terug, en niet omdat ze nog begeleidingsuren over hebben.”

“Daarnaast vind ik het heel leuk dat we, hoe druk het soms ook is, een heel informele sfeer hebben. Juist doordat we het op de Weesperstraat heel vriendelijk houden, durven studenten ook hun lastige vragen te stellen. Studenten hebben het gevoel dat ze altijd bij ons terechtkunnen voor een praatje, ook al zien ze hun studie of scriptie even niet meer zitten. Studenten zeggen dat ze het fijn vinden dat ze hier niet als nummer worden behandeld, maar als persoon.”

ARCHIEF