Scriptiebegeleider Marianne vertelt

Zelfstandig ondernemer Marianne heeft veel ervaring, zowel in de praktijk als binnen het onderwijs. Zo was ze werkzaam als communicatieadviseur, hbo-docent en studiecoördinator. Bij Studiemeesters Eindhoven is Marianne studiedagbegeleider en scriptiebegeleider.

Hoe ben je scriptiebegeleider geworden?

Per toeval werd ik scriptiebegeleider. Het begon toen ik als studieloopbaancoach zo’n 17 studenten begeleidde. In die tijd kreeg de hogeschool waar ik werkte problemen en werden de normen telkens verhoogd. De groep studenten die ik als SLB-er begeleidde liep daar tijdens het scriptieproces tegenaan. Ze waren gewend om op pragmatische wijze een tekst te schrijven. Nu moest er opeens op academische wijze onderzoek worden gedaan. Studenten kwamen naar me toe omdat ze de feedback en de uitleg van de scriptiedocenten niet begrepen. Dat begon met één, twee studenten tot ik op een gegeven moment bijna de hele klas begeleidde. Enkele studenten dreigden uit te vallen en hadden structureel extra scriptiehulp nodig. De opleiding benaderde mij daarvoor. Zo ben ik van lieverlee scriptiebegeleider geworden. Toen ik later mijn eigen onderneming in personal branding begon, waren er nog steeds studenten die me benaderden voor scriptiehulp. Zo ben ik scriptiebegeleider gebleven.

Wat vind je leuk aan het werk?

De diversiteit maakt het werk uitdagend. Je ziet als scriptiebegeleider veel verschillende studenten. Ze hebben allemaal hun eigen verhaal. Je moet telkens opnieuw nagaan wat iemand nodig heeft. Daar pas je je begeleiding op aan en daardoor is elk begeleidingstraject weer anders. Ik vind het ook bijzonder om te ervaren dat je hecht samenwerkt. In een relatief korte periode bouw je een intensieve samenwerkingsrelatie op waarmee je een student echt vooruit helpt. Maar de leukste momenten in mijn werk zijn toch de momenten waarop studenten slagen. Je ontmoet studenten in een bepaalde levensfase. Ze staan op het punt om van jongvolwassenen naar volwassen te gaan, maar kunnen die stap nog niet zetten, omdat ze de scriptie niet af krijgen. Als ze slagen, valt een last van hun schouders. Je hoort ze bijna denken: “Ik kan het wel. Zie je nou wel. Ik had alleen even een andere insteek nodig.” Prachtig.

Wat typeert jou als scriptiebegeleider?

Je zou me kunnen omschrijven als een strikte begeleider met een warm hart. Strikt wil zeggen dat ik duidelijk en direct ben. Het is voor mijn studenten helder waar we het in begeleiding over gaan hebben en wat we gaan doen. Er wordt stapsgewijs gewerkt, want ik besteed veel aandacht aan structuur. Het is belangrijk dat er structuur in het verhaal van de student komt. Daarnaast ben ik een begeleider met een warm hart, want ik bied altijd een luisterend oor. Ik heb veel sympathie voor de student. Ze voelen dat ik aan hun kant sta. Ik heb begrip voor de situatie en dat geeft veel ruimte. Ik help een student zich weer veilig voelen, zodat hij weer in staat is om het op te pakken.

Waarvoor kunnen studenten bij jou terecht?

Ik geef studiedagen en scriptiebegeleiding in Eindhoven. Op studiedagen werken studenten onder begeleiding met een planning in een rustige zaal. Dat voorkomt studieontwijkend gedrag en het versterkt de motivatie en concentratie. Studenten kunnen ook bij mij terecht voor scriptiebegeleiding. Aanleiding voor scriptiebegeleiding kan bijvoorbeeld zijn dat je vastzit en weer vooruit wilt, dat je behoefte hebt aan verduidelijking van feedback en opmerkingen van de opleiding of dat je wilt sparren over business-gerelateerde scriptie-onderwerpen. Wat de aanleiding ook is, ik zorg ervoor dat studenten van stilstand weer in de eerste versnelling komen en dat ze goed begrijpen wat hun opleiding van ze verwacht.

Waar maak jij je hard voor?

Ik zou me hard willen maken voor meer ruimte. Onderwijsinstellingen mogen wat mij betreft meer ruimte aan studenten geven om extra begeleiding in te zetten. Het zou zinvol zijn om daar een beter gesprek over te hebben met elkaar en daarbij de vraag te stellen, “Wat verwachten we nu eigenlijk van een hbo-student? Wat is realistisch?“ Daarnaast zou ik graag zien dat er weer meer ruimte komt voor de ontwikkeling van studenten. Als er tijdens de studieloopbaan meer ruimte is om adem te halen, dan zal dat ten goede komen aan de persoonlijke ontwikkeling.

Wat is de beste raad die je aan studenten kunt geven?

De beste raad die ik heb is, “Vraag op tijd om hulp.” Aan de ene kant ‘moet je het zelf kunnen,’ maar aan de andere kant sluit dat niet uit dat het voor iedereen zinvol is om te sparren met anderen. Ik zie vaak dat studenten aarzelen om dat te doen. Ze zijn bang om vragen te stellen of vinden het oncomfortabel om zichzelf als onwetend op te stellen. Maar hoe meer je in gesprek gaat met anderen, hoe meer je je eigen kennis kan ontwikkelen en kunt koppelen aan de kennis van iemand anders. Spar daarom met zoveel mogelijk mensen; van je ouders en je vrienden tot aan je buurman. Durf daarbij een beetje kwetsbaar te zijn en begin er meteen mee. Als je vanaf het begin van je scriptietraject vragen stelt, dan weten mensen waar je mee bezig bent en krijg je allerlei input. Dat werkt veel beter dan wanneer je in je eentje probeert uit te vogelen wat je gaat onderzoeken. Daarom is mijn goede raad: stel vanaf het eerste moment zoveel mogelijk vragen aan zoveel mogelijk verschillende mensen. En als er niemand in de buurt is om vragen aan te stellen, dan kom je naar Studiemeesters.

ARCHIEF