Geen significante resultaten, toch een scriptie schrijven.

Veel studenten die geen significante resultaten uit hun onderzoek krijgen, denken: ‘Nu is mijn onderzoek mislukt, kan ik niet afstuderen en moet ik opnieuw beginnen.’ Maar dit is onterecht. Het kan namelijk wel! Bij Studiemeesters hebben we veel studenten geholpen om af te studeren, ondanks het uitblijven van significante resultaten. We geven ze de volgende tips om verder te komen:

1. Maak je niet druk, het komt vaak voor

Meer dan de helft van de scripties heeft geen significante resultaten. Wanneer je aan een onderzoek begint, weet je nooit of er iets significants uitkomt of niet. Onderzoek wordt bijna alleen gepubliceerd wanneer er significante resultaten zijn. De rest verdwijnt, om het oneerbiedig te zeggen, in een bureaulade. De onderzoeken die je tijdens je studie hebt gelezen, zullen daardoor vrijwel allemaal significante resultaten bevatten. Ook scriptiehandleidingen leggen meestal alleen uit hoe je significante resultaten rapporteert. Hierdoor kun je onterecht denken dat onderzoek altijd significante resultaten oplevert. Maar in de praktijk blijkt dat dit in meer dan de helft van de gevallen niet zo is. Ook bij datasets die door docenten worden aangeleverd en die helemaal kloppen, kan dit gebeuren. Je begeleider weet dit en zal er dan ook niet raar van opkijken dat je geen significante resultaten kunt verkrijgen.

2. Breng je begeleider op de hoogte

Dit is de eerste praktische tip die we studenten geven die bij Studiemeesters aankloppen voor hulp wanneer ze geen significante resultaten hebben: Breng je begeleider op de hoogte! Stuur de onderzoeksdata en output mee en vraag of je begeleider wil controleren of je geen fout in de statistiek hebt gemaakt. Waarschijnlijk is dit niet zo, maar op deze manier heb je dit met zekerheid uitgesloten. En dan kun je door met de volgende stap.

3. Focus op het doel van een scriptie

Het doel van het schrijven van een scriptie is dat je laat zien dat je onderzoek kunt doen. Het doel is niet dat je significante resultaten laat zien. Hou dit in je achterhoofd. Om tot niet-significante resultaten te komen heb je, als het goed is, dezelfde stappen doorlopen die ook significante resultaten hadden kunnen opleveren. Wanneer je deze stappen goed rapporteert, laat je zien dat je onderzoek kunt doen en daar kun je mee afstuderen.

4. Verklaar waarom er geen significante resultaten zijn

Bij onderzoek met significante resultaten doe je vaak het volgende: je hebt theorie, daar komen een hypothese en onderzoeksvragen uit voort, en die ga je onderbouwen met jouw resultaten. In het kort gezegd meld je daarna in je conclusie: ‘Mijn resultaten ondersteunen de theorie.’ PUNT. Wanneer jouw resultaten niet overeenkomen met de theorie, moet je uitleggen waarom dit zo is. Dit vergt denk- en uitzoekwerk en een duik in oude én nieuwe literatuur. Soms kan een verklaring worden gevonden in andere, (deels) vergelijkbare onderzoeken, maar vaak ligt de oorzaak in de beperkingen van je onderzoek: het aantal deelnemers was niet groot genoeg, de proefpersonen waren ‘biased’ (‘Ik heb alleen m’n vrienden gevraagd’), of de deelnemers kwamen uit een bepaalde omgeving en vormden zo geen aselecte steekproef van de populatie. Overleg altijd met je docent hoe uitgebreid je verklaring moet zijn, om onnodig uitzoekwerk te voorkomen.

5. Je bent niet terug bij af

Wanneer je geen significante resultaten hebt, ga je op zoek naar informatie die helpt te verklaren waarom dat niet zo is. Vaak ga je hiervoor opnieuw bronnen zoeken. Voor veel studenten voelt dit als ‘terug bij af’, maar dat is niet het geval. Voor de lengte van je conclusie en discussie en ook voor het uitzoekwerk maakt het niet uit of je significante resultaten hebt of niet. Heb je significante resultaten, dan zoek je extra informatie om ze verder te duiden. Heb je die niet, dan zoek je informatie die helpt te verklaren waarom dat niet zo is. Het komt in principe op hetzelfde neer. Aan het einde van de streep heb je in beide gevallen dus evenveel werk.


Studiemeesters helpt studenten vooruit. Met onze begeleiding studeer je sneller, beter en relaxter. Wie wij zijn en wat we precies doen? Dat lees je hier. Je kunt je ook direct aanmelden voor een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek in Amsterdam, Leiden, Eindhoven of Rotterdam. Je bent van harte welkom.

Aanmelden voor een kennismakingsgesprek

ARCHIEF