Waarom een wensen- en behoeftenonderzoek?

Wensen en behoeften spelen sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw een steeds grotere rol dankzij de de manier waarop ondernemingen de markt benaderen (Nederstigt & Poiesz, 2010). Als je de marktbenaderingen kent, dan begrijp je waarom wensen en behoeften zo belangrijk zijn.

Het toenemende belang van marketing

De eerste producent van auto’s had het makkelijk, want de vraag was groter dan het aanbod. Auto’s werden verkocht zonder dat daar sales- of marketingafdelingen aan te pas kwamen. De klantbehoefte speelde nog geen rol.Het ondernemingsbeleid hoefde zich alleen te richten op een zo groot mogelijke productie tegen zo laag mogelijke kosten. Dit is de productieoriëntatie, waarmee ondernemingen na de industriële revolutie de markt benaderden.

Sindsdien is er veel veranderd. Steeds meer bedrijven benaderden de markt. De toename van concurrentie vroeg om een productoriëntatie, waarbij wordt uitgegaan van een consument die alleen producten koopt die de meeste waar voor hun geld bieden. De kwaliteit van het product werd een belangrijke voorwaarde voor de verkoop. Vervolgens leidden overproductie en overcapaciteit tot een verkooporiëntatie, waarbij ondernemers de markt veroverden door de aandacht te leggen op de effectiviteit van verkoop (Bliekendaal & Van Vught, 2013).

Toen ook de verkooporiëntatie geen garantie meer was voor het succesvol veroveren van de markt ontstond de marketingbenadering: rekening houden met de wensen en behoeften van klanten als je een product op de markt brengt. Dit idee vormt de basis van marketing en wordt ook wel het marketingconcept genoemd. Bij dit type marktbenadering staan wensen en behoeften van afnemers centraal in het hele ondernemingsbeleid (Bliekendaal & Van Vught, 2013).

Wensen en behoeften staan centraal

Verhage (2009): “De eerste taak van marketing is om de wensen en behoeften op de markt op te sporen en te inventariseren. […] Deze ideeën vormen het uitgangspunt voor de ontwikkeling van de juiste producten of diensten en marketingstrategie voor het gekozen marktsegment” (p. 28). Daarom staan wensen en behoeften zo vaak centraal in marktonderzoek en vormen ze een goed scriptieonderwerp voor zowel hbo-scripties als universitaire scripties.

Tip: Lees ook ons blog over klanttevredenheid en klantverwachtingen.


Zonder vertraging een goede scriptie schrijven? Dat kan! Studiemeesters helpt studenten vooruit. Met onze begeleiding studeer je sneller, beter en relaxter. Wie wij zijn en wat we precies doen? Dat lees je hier. Je kunt je ook direct aanmelden voor een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek in Amsterdam, Eindhoven, Leiden of Rotterdam. Je bent van harte welkom.

Aanmelden voor een kennismakingsgesprek


Bronnen

Bliekendaal, C. & Van Vught, T. (2013). Marketingoriëntatie. Groningen: Noordhoff.

Nederstigt, A. T. A. M. & Poiesz, Th. B. C. (2010). Consumentengedrag. Groningen: Noordhoff.

Verhage, B. (2009). Grondslagen van de marketing. Groningen: Noordhoff.

ARCHIEF