De pomodoro-methode

Pomodoro is een methode tegen studieontwijkend gedrag en perfectionisme. Het helpt je om een grote taak op te delen in hapklare brokken die je vervolgens doelgericht uitvoert. Pomodoro is ideaal voor studenten die zich er niet toe kunnen zetten om te beginnen met studeren, opzien tegen een berg werk en om de haverklap afgeleid zijn.

Benodigdheden

Het enige wat je voor pomodoro nodig hebt, is een kookwekker (of Tomato Timer) en pen en papier.

Hoe werkt het?

Pomodoro werkt met tijdsblokken: 25 minuten studeren, 5 minuten pauze, 25 minuten studeren en weer 5 minuten pauze. Na elke 3 of 4 blokken neem je een grotere pauze van een kwartier of een half uur. Je begint met het schrijven van een blokkenschema: Zet de tijden van de blokken op een rij en bedenk voor elk blok een specifieke taak (bijvoorbeeld: 10.00-10.25: 5 bladzijden samenvatten, of: 13.30-13.55: 1 alinea schrijven). Maak deze taken niet te groot.

Als je blokkenschema af is, begin je met studeren. Zet de wekker op 25 minuten en voer de eerste taak uit. Als de wekker afgaat, stel je hem meteen weer in op 5 minuten en houd je een korte pauze. Je staart dan bijvoorbeeld even uit het raam of staat op voor een kop thee. Als na vijf minuten de wekker afgaat, zet je hem weer op 25 minuten en begin je aan de tweede taak. Werk op deze manier je blokkenschema af en houd je daarbij strikt aan de (pauze)tijden.

Effecten van Pomodoro

Sneller starten met je ‘werkdag’. Zonder pomodoro neem je je misschien voor om de hele dag te knallen. Eigenlijk geen fijn vooruitzicht, dus schuif je de start daarvan zo lang mogelijk voor je uit. Met pomodoro heb je altijd een pauze in het vooruitzicht en werk je met kleine taakjes. Dat maakt het makkelijker om aan de slag te gaan.

Weten wat je NU precies moet doen. Je kunt pas iets doen als je weet wát je moet doen. Omdat je een lijst van kleine taakjes en een lijst van tijden hebt, weet je op elk moment precies wat je moet doen. Dit voorkomt dat je met veel verschillende dingen tegelijk bezig bent en afdwaalt van je eigenlijke taak.

Afleiding kunnen negeren. Wanneer je altijd een pauze in het vooruitzicht hebt, is het makkelijker om je afleiding/verleiding te negeren. Zin in een kop thee? Blijf zitten, daar heb je straks 5 minuutjes pauze voor.

Doorzettingsvermogen en discipline trainen. Je kunt je doorzettingsvermogen trainen door de verleiding uit te stellen. Wilskracht kan met spierkracht worden vergeleken: als je haar weinig gebruikt, word je ‘slap’ (lees: makkelijk afgeleid), maar wanneer je oefent, word je snel sterker. Blijf het dus proberen.

Meer bewust van tijd. Mensen overschatten wat ze op korte termijn kunnen doen en onderschatten wat ze op lange termijn kunnen bereiken. Door vaker met pomodoro te werken word je beter in het inschatten van de hoeveelheid tijd die je nodig hebt voor een taak. Je hebt geen onrealistische verwachtingen meer over je prestaties. Dat motiveert enorm.

Do’s en don’ts van Pomodoro

Sla geen pauzes over. Ook niet als je lekker op dreef bent. Anders loop je het risico dat je later spontaan pauze neemt als je moe of afgeleid bent (SOG!). Dan is het hek weer van de dam. De kracht van pomodoro zit ‘m in het strak hanteren van de tijden.

Zet altijd de wekker. Ook voor de micropauzes. Vijf minuten vliegen voorbij. Zonder wekker neem je zomaar een kwartier of een half uur pauze. Pas daarvoor op.

Kleine stapjes. Maak de taak die je in één blok wilt uitvoeren, niet te groot. Een realistisch plan motiveert, een onrealistisch plan demotiveert.

Geef niet op. Ook niet als pomodoro niet meteen lukt. Je moet het soms een paar keer proberen voor je de smaak te pakken hebt.

Maak het jezelf gemakkelijk

  • Begin uitgerust en uitgeslapen
  • Eet en drink gezond en voldoende
  • Drink weinig of geen koffie (daar word je druk van, waardoor je makkelijker afgeleid raakt)
  • Zet je telefoon in vliegmodus
  • Zet ColdTurkey of SelfControl aan op je laptop en blokkeer Facebook, mail, vi.nl en nu.nl.

Wil je meer weten?
Wij helpen je graag. Kom je een keer langs?

Meld je aan voor een gratis intake

ARCHIEF